4 نوامبر 2022- بار بیماری مزمن کلیوی (CKD) برای سیستم های مراقبت های بهداشتی و بیماران قابل توجه است.کارآزمایی داپاگلیفلوزین و پیشگیری از پیامدهای نامطلوب در بیماری مزمن کلیوی(DAPA-CKD) ، نشان داد که داپاگلیفلوزین که جزو گروه دارویی مهارکننده های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز می باشد، یک درمان موثر برای CKD است.

محققان در یک تجزیه و تحلیل جدید نشان دادند که در بیماران واجد شرایط برای کارآزماییDAPA-CKD ، داپاگلیفلوزین نه تنها از نظر بالینی موثر بود، بلکه از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه بود.

این مقاله در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده است.

کارآزمایی DAPA-CKD نشان داد که درمان با داپاگلیفلوزین در کنار مراقبت استاندارد منجر به آهسته شدن روند کاهش عملکرد کلیه و کاهش بروز نارسایی کلیوی و خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی یا کلیوی در مقایسه با دارونما در کنار مراقبت استاندارد، شده است. در تجزیه و تحلیل اخیر، پرفسور فیل مک ایوان، و همکارانش از شرکت اقتصاد سلامت و تحقیق پیامدها، در کاردیف بریتانیا، مقرون به صرفه بودن داپاگلیفلوزین اضافه شده به درمان استاندارد را در مقایسه با درمان استاندارد به تنهایی، بر اساس نتایجکار آزماییDAPA-CKD  ، از دیدگاه سیستم مراقبت های بهداشتی چند ملیتی اروپا، برآورد کردند.

درمان با داپاگلیفلوزین به کاهش سرعت پیشرفت CKD به نارسایی کلیوی، کاهش بروز پیامدهای بالینی نامطلوب از جمله بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی، و افزایش امید به زندگی تا 1.7 سال کمک کرد. تاخیر در پیشرفت CKD به نارسایی کلیه و کاهش بروز بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی، از هزینه های مهمی  جلوگیری نمود که هزینه خرید داروی داپاگلیفلوزین را جبران کرد.

پرفسور مک ایوان گفت: نتایج ما نشان می دهد که اگر بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی در مراحل اولیه بیماری با داپاگلیفلوزین درمان شوند، میزان عوارض قلبی-کلیوی می تواند کاهش یابد که منجر به بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران شده و مزایای قابل توجهی برای سیستم های مراقبت های بهداشتی به یک روش مقرون به صرفه دارد.

یکی از پیشگفتارهای ناشر اشاره می‌کند که این مطالعه به مجموعه‌ای از تحقیقات افزوده شد که نشان‌دهنده مقرون ‌به‌ صرفه بودن تجویز مهارکننده‌های کو‌ترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز برای بیماری کلیوی دیابتی و غیردیابتی است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/dapagliflozin-effective-from-clinical-standpoint-as-well-as-cost-standpoint-among-ckd-patients-101775